Velkommen til bloggen min! Her legger jeg ut mye av det jeg lager på fritiden. Legg gjerne igjen en kommentar, det er alltid koselig. Skulle noe av det jeg lager være av interesse, er det bare å ta kontakt på mail: hanne.sele@norgespost.no

fredag 1. april 2011

Nye kjoler, og nye kjoler av gamle..

 Det har vært stille på bloggen en stund, men jeg har da gjort noe likevel! Dere er sikkert lei av å se på mammaklærne..
Ser at bildekvaliteten ikke ble så god.. Jeg strevde med å finne en god plass å ta bilder, uten skygger og uromomenter. I dag er det grått ute, så da ble det litt mørke bilder.
På onsdag sydde jeg to kjoler i lik størrelse, som jeg har tenkt å gi bort. Sier ikke mer.. Den over er i rosa chenille fra stoff og stil (faktisk fra min første kjole..) og rosete stoff fra panduro. Strykemerke er fra HM, det passet så godt til den søte stilen. Nederst har jeg sydd på en engelsk blonde.
 Denne turkise er med stoff fra stoff og stil. Ble veldig fornøyd med den. Har applikert på en sommerfugl med perler på følehornene. Samme engelske blonde på denne. Det blomstrete stoffet ble så fint til den turkise chenillen! Håper mottakeren liker den like godt. Mønsteret er fra onion. Det samme jeg har sydd fra før. Jeg setter strikk i halsen i stedet for sløyfe.
 Disse kjolene, over og under, har jeg vist før. Som jeg har skrevet før, så ble jeg ikke 100% fornøyd med den grå. Volangen ble for lang, og armene for korte til mine kraftige overarmer. Ja de er det! Dessverre kan jeg ikke skryte av at det er bare muskler.. Og det er en familieting, eller hva jeg skal kalle det..

Stoffet jeg brukte til armene og halsen var litt stivt bomullsstoff, og det falmet veldig fort. Ikke fornøyd med det. Så på tirsdag sprettet jeg opp hele halskanten og armene, og sydde nye i svart velour. Som en variasjon, prøvde jeg meg på vaffelsøm i ermeavslutningen, og det ble litt tøft, synes jeg. Var veldig enkelt og raskt å gjøre, så det blir nok mer vaffelsøm på meg fremover. Tidligere har jeg fikset volangen og lengden på kjolen. Nå begynner det å nærme seg noe. Det eneste jeg vil gjøre annerledes hvis jeg syr kjolen en gang til, er å smalne ryggstykket litt innover mot midjen, eller i skjøten mellom  ryggstykket(heter sikkert ikke det, men kommer ikke  på noe bedre) og kjolestykket. Det bulker seg på ryggen, og det er jeg ikke helt fornøyd med..
Den blå her har også blitt endret på flere ganger. Først var den kortermet med hvit hals, så med hette, trompetermer og blonder på ermeavslutninger og nede på kanten. Nå er den blitt så här :) Strikk i ermeavslutningene, kortere, og ny nylonblonde under bysten. Bomullsblonden krympet og krøllet seg, så ikke så fint ut. Nå trives jeg mye bedre i den. Liker veldig godt den marineblå fargen, og lengden ble mer passelig, slik at jeg kan ha underkjole under. Er veldig fornøyd med underkjolen jeg kjøpte i høst, på only. Bare 99,- og pynter opp så mange kjoler. Herlig!

Ellers har jeg sydd dukkeklær for en kollega. Det ble to nattkjoler, to velourkjoler, en joggedress og en dongeribukse. Hun har to barnebarn som hun hadde lyst å gi dem til. Hørtes ut som hun ble fornøyd, og jeg får en liten slant penger, som kommer godt med i disse magre tider..;) Selvfølgelig glemte jeg å ta bilder i iveren. Kjedelig, for jeg synes det er kjekt å ha bilder av det jeg gir bort.

Jeg har lovt å sy dukkeklær til ei basardukke også. Det får jeg prioritere i neste uke.

I helga blir det jobb og søskenbarntreff på lørdagskvelden. Det tror jeg blir veldig koselig!

Have a nice weekend!

3 kommentarer:

  1. Så mye fint du har laget!

    SvarSlett
  2. Nydelige kjoler du har laget! Jeg synes det er så fint med sånn rynkekant nederst, men har enda ikke funnet ut hvordan jeg skal gjøre det.

    Jeg legger meg til som følger; for her vil jeg lese mer.

    SvarSlett
  3. En gammel post, men kjente jeg kunne kommentere litt... Synes kjolen var fin på ermene jeg og armene dine ser da fine ut? Ville ikke bekymret meg for det.

    SvarSlett