Velkommen til bloggen min! Her legger jeg ut mye av det jeg lager på fritiden. Legg gjerne igjen en kommentar, det er alltid koselig. Skulle noe av det jeg lager være av interesse, er det bare å ta kontakt på mail: hanne.sele@norgespost.no

tirsdag 10. august 2010

Hagen i august

Ja, da har vi kommet til ny sommermåned. Den siste i 2010.. Da får jeg legge ut noen bilder av hva som blomstrer og vokser i august også. Litt kjekt å kunne se tilbake på senere år. Man glemmer så fort.

Først ute er dammen vår, som ble ferdig for noen uker siden. Vi har prøvd å lage den litt naturlig inn mellom fjellet og bedet. Måtte smøre med epoxy for at det skulle bli tett. Har fått på plass et par vannplanter, men tenker at det skal bli et par til, samt elvegrus og et par gullfisker. Kanskje blir det ikke før neste år.. Tiden (og pengene) flyr.
Staudeerteblomsten blomstrer som bare det. I år klatrer den bare på de andre staudene. Funker fint det. Foran holder en georgine på å springe ut. Det skulle være "arabian night", men det tror jeg ikke det er. Den skal jo være mørkerød. Denne ser ut til å bli mer rosa. Det gjør ingen ting. Jeg liker bedre rosa blomster uansett :)

I vår sådde jeg en pose med fylte valmuer rundt omkring i bedene. De er jeg så fornøyd med! Egentlig er minst halvparten enkle, men det gjør heller ingen ting. Minuset er at de ikke står så lenge. Bildene nedenfor ble tatt for et par uker siden, nå er det litt færre som blomstrer, men de holder koken. Frøkapslene er jo også tøffe, tenkte å ta vare på noen frø til neste år.














Disse i lilla nyanser passer så fint til rosen "Heritage", syns jeg.

Denne er ny i år. Husker ikke navnet.

Denne kjøpte jeg også i år. Det er en variant av purpursolhatt. En liten bille eller noe koser seg i blomsten. Nedenfor er hvit solhatt, den har jeg sådd selv.




Dette er klematisen Niobe, som jeg trodde var avgått ved døden, etter at ungene hadde sparket borti den da de spilte fotball i hagen. Men plutselig kom den i år likevel!

Tamme bjørnebær. Ingen torner! hurra! I år kommer den med masse bær. Namm!

En geitrams som har sneket seg inn i hagen. Flott den også.



Victoriaplommetreet har som vanlig masse frukt.

Amerikanske blåbær. Ikke så store bbusker enda, men de kommer sakte men sikkert. Har to sorter, slik at de kan bestøve hverandre.
Bunndekkerrosen The fairy, har masse små roser. Søt.



Klatrerosen New dawn, som jeg flyttet i vår, da den ikke likte å stå under terrassen. Nå har den kviknet litt til. Håper den trives bedre der den står nå, ved vedboden.

Hortensiaen som jeg kjøpte som mørkerosa i fjor. Må være rhododendrongjødselen som har fått den til å skifte farge. Husker jeg stod i fjor og lurte på hagesenteret om jeg skulle ta rosa eller blå, syntes det var vanskelig å velge. Nå ble det visst blå likevel..Fin uansett!
Har veldig lyst på vierhortensia som er en litt mer hardfør hortensiabusk med store hvite blomsterkuler. Nydelig! Det får bli neste innkjøp..

Zinnia som jeg sådde selv rett i bedet. Flotte syns jeg.

Tror denne heter kjempekrage. Villig og fin staude. Frør seg selv, og blir fort ei stor tue. Jeg fikk min av en nabo. Nå har jeg delt min flere ganger og gitt vekk selv.

Hvite løvemunn og sommerstokkroser som jeg også har sådd selv. Ble fornøyd med begge to.
Ja det var alt for i dag. Ble visst en gjeng med bilder dette.
Ellers har jeg dratt opp kålen min i dag, den var plutselig helt oppspist av larver. Så ut til å gå bra lenge, men plutselig var de der. Litt nedtur. Jeg orket ikke begynne å slåss med dem, det prøvde jeg i fjor, og de vant..
Nå skal Rachel og jeg rett og slett sette oss ned og lage litt kort. Tenkte jeg kunne lage opp noen enkle kort til å ha når alle barnebursdagene kommer utover. Pleier å være et res ved skolestart. Skal prøve å huske å legge ut her. Jeg har jo laget litt kort i sommer, og scrappet et par enkle Lo-er, men har ikke kommet på å ta bilde av kortene før jeg har gitt dem vekk.
Nyt siste rest av sommeren!

1 kommentar:

  1. Fantastisk nydelig hage du/dere har!!

    Synd vi ikke klarte å ta turen innom dere - ble litt ekstra på Rune i nordsjøen, så da blei det litt knapp tid opp og ned da vi var i Lyngdal ei uke...

    Håper dere har hatt en fin sommer!
    Klem!

    SvarSlett